*Rujuk Matan Jzari pada muka surat 106-107
Jadi 1 bab telah dikhususkan bagi Imam Hamzah bagi membincangkan bagaimana beliau waqof pada huruf hamzah yang berbaris,bertanda mati,berada di tengah,berada di hujung dan juga berada di awal kalimah.Pada keadaan-keadaan yang disebutkan di atas,Imam Hamzah akan men takhfif kan huruf hamzah seperti kalam Imam Jazari Rahimahullah
إذا اعتمدت الوقف خفف همزة توسطــا أو طرفا لحمزة
Makna takhfif di sini ialah merubah-rubah huruf hamzah tersebut.Ia membawa makna yang umum seperti membaca dengan tashil atau ibdal atau naqol atau hazaf atau idghom pada huruf hamzah itu.
Di sini insyaAllah kita akan cuba membincangkan hukum hamzah mengikut mahattoh supaya lebih mudah faham dan nampak insyaALLAH.
1) Hamzah sakinah dan sebelumnya huruf berbaris tidak kira samada sakin asli atau sakin 'arid.
Contoh hamzah sakin asli : يؤمــن
Contoh hamzah sakin 'arid : اللؤلؤ
*Maka di sini Imam Hamzah akan membaca dengan ibdal
Dalilnya ---> فإن يسكن بالذي قبل ابدل
2) Hamzah yang berbaris dan sebelumnya ialah sakin samada sakin asli atau sakin 'arid dan sakin itu adalah sakin sohih,bukan sakin harfu 'illah
Contoh : قرآن,ظمآن,ملء
*Maka Imam Hamzah akan naqol
Dalilnya ---> وإن يحرك عن سكون فانقل
3)Hamzah yang berbaris juga tetapi sebelumnya ialah wau atau ya' yang zaidah (bukan dari asal kalimah)
Contoh : قــروء,خطــيئة,مــريــئا
*Maka Imam Hamzah meng idghom di sini.Bagaimana kita mengatakan wau atau ya' di atas adalah bukan dari asal kalimah.Ini kerana wau atau pun ya' berlaku selepas di ibdal kan bagi tujuan idghom.Ia berlaku begini :
Contoh : خــطيئة Hamzah ibdal kepada ya' maka jadilah 2 ya'.Maka ya' di idghom kan ke dalam ya'.Beginilah kiraannya.
Dalil ---> والواو واليا ان يزاد ادغما
4) Sama seperti di atas tetapi huruf wau atau ya' tersebut memang asal kalimah :
Contohnya : هيــئة ,شــيء
*Maka Imam Hamzah baginya khilaf.
1) idghom spt hukum wau dan ya zaidah
2) naqol kerana melihat hukum hamzah yang berbaris dan sebelumnya adalah sakin
Dalil ---> والبعض في الأصل أيضا ادغما
Bersambung insyaALLAH...
No comments:
Post a Comment